Hem / Om oss / Investerare / Pressmeddelanden / Arjo delårsrapport januari-september 2019

Arjo delårsrapport januari-september 2019

“Den positiva försäljningsutvecklingen fortsätter. Samtliga regioner levererar tillväxt i kvartalet och koncernen växer organiskt med 4,7%. Justerat för negativa valutaeffekter ser vi en förbättring av rörelseresultatet före omstruktureringsaktiviteter med 20% i kvartalet. Vi accelererar våra effektiviseringsåtgärder i Storbritannien och går väl rustade in i årets sista kvartal. Vi räknar med en stark avslutning på året där vi levererar på våra utsikter och övergripande finansiella mål för helåret,” säger Joacim Lindoff, VD och koncernchef.

Juli-september 2019 i korthet

• Nettoomsättningen ökade med 8,0 % till 2 141 Mkr (1 981). Organiskt ökade nettoomsättningen med 4,7%.
  • Det justerade EBITDA-resultatet ökade med 26,6% till 381 Mkr (301). IFRS 16-effekten bidrog positivt med 92 Mkr på det justerade EBITDA-resultatet.
  • Rörelseresultatet före omstruktureringsaktiviteter uppgick till 125 Mkr (132). I jämförbara valutor uppgår resultatet till 159 Mkr, vilket motsvarar en förbättring på cirka 20%.
  • Resultat efter finansiella poster minskade till 60 Mkr (77).
  • Resultat per aktie minskade till 0,16 kr (0,21).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 379 Mkr (200). IFRS 16-effekten bidrog positivt med 83 Mkr på kassaflödet.
  • Cash conversion uppgick till 109,5% (71,4). IFRS 16-effekten bidrog negativt med 7,4 procentenheter på cash conversion.
  • Arjo lanserar Auralis, ett tryckavlastande madrassystem för prevention av tryck- och liggsår.

Fondförvaltare, analytiker och media bjuds in till telefonkonferens den 22 oktober kl. 14.00 svensk tid. Se telefonnummer nedan för att delta:

Sverige: +46 (0)8 5065 3942
UK: +44 (0)330 336 9411
USA: +1 323-794-2597
Deltagarkod: 9981140

Under telefonkonferensen kommer en presentation att hållas. För att ta del av denna via webcast, vänligen klicka på följande länk: https://slideassist.webcasts.com/starthere.jsp?ei=1264236

En inspelning av konferensen finns tillgänglig i 90 dagar via följande länk: https://slideassist.webcasts.com/starthere.jsp?ei=1264236

Saloni Deva
Email: saloni.deva@arjo.com

Denna information är sådan information som Arjo AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 oktober 2019 kl. 13:00 CET.

På Arjo arbetar vi för att förbättra livskvalitén för människor med nedsatt mobilitet och åldersrelaterade sjukdomar. Med produkter och lösningar som säkerställer en ergonomisk patienthantering, personlig hygien, desinfektion, diagnostik samt ett effektivt förebyggande av trycksår och djup ventrombos hjälper vi personalen i olika vårdmiljöer att ständigt höja standarden för en säker och värdig vård. Arjo har cirka 6 000 anställda över hela världen och kunder i mer än 100 länder. Arjos omsättning för 2018 uppgick till cirka 8,2 miljarder kronor. Arjo är noterat på Nasdaq Stockholmsbörsen och huvudkontoret ligger i Malmö. Allt vi gör, gör vi med människor i fokus. www.arjo.com

Arjo Kvartalsrapport Q3 2019